Alla inlägg under februari 2012

Av Eva Hellberg - 3 februari 2012 08:47

Usch och fy för denna kyla!!  Igår blev det minsann inga långpromenader utan en massa korta turer!! Först kändes det ändå ganska okej i solskenet  

 

fast det var innan vägen svängde och vi kom ut i blåsten...... nu MÅSTE jag skaffa mössa!!

 

 

 

såg en hackspett som inte tycktes bry sig om någon kyla....

 

Annars var det den dagen när nästan alla barn meddelade sig. Ja, inte Henrik förstås...... Caroline har vääääldigt kallt o har packat bilen inför helgens tripp hit för att kolla hus. Fredrik har fått sommarjobb, han ska ha konfirmationsläger i Brevik! Spännande!! Patrik hade tråkigt på bussen från Vadstena och Svenska Kyrkans grundkurs och Camilla behövde konsultera byggnadsexperten(Rolf)gällande läckande ismaskin i frys. Hon mutade smart med middag   

Samtalet med Fredrik fick mig att läsa om en magisteruppsats om söndagsskola. Jag kan inte förstå hur man kan få använda ett så litet underlag i en sådan uppsats..... väääldigt besviken. Titlen, "Hur utformas en välfungerande kyrklig söndagsverksamhet för barn inom Svenska Kyrkan", fick mig att bli synnerligen intresserad av att läsa. Fast när hela uppsatsen bygger på 3 församlingars verksamhet och ett enda besök per församling plus en telefonintervju med en person i en fjärde församling känns det väldigt tunt.


 


Av Eva Hellberg - 2 februari 2012 09:24

Attans så kallt det är idag då!!!! Jag som hoppades att våren redan skulle komma.......

Tur att vi passade på att gå riktigt långt igår(det lär inte Dolly vilja idag)! Det var verkligen strålande väder och "bara" ca minus 4.....  

 

 

Massor med spännande att lukta på!!   

 

 

 

 

 

När solen tittat fram blir allt så mycket vackarare!

 

 

 

Väl hemma igen blev det lunch   kanske inte lika gott som jag hoppats......

På eftermiddagen började det "spösnöa"  

Inte lika kul att vara ute då.....

Igår kväll var jag på bibelstudium i Ljungsbro.       Ett mycket spännande och intressant initiativ. Det ska vara en träff varje onsdag under våren där man utgår från kommande söndags texter.     Dessutom kan man föreslå böneämnen inför söndagens förbön. Det hela leds av en av de präster som ska tjänstgöra kommande söndag. Igår var det Henrik Kristing Heldal som höll i det. Dessvärre var vi bara fem deltagare, men gissa om alla andra missade något!!! Vi hade synnerligen givande diskussioner och hann prata, förutom om söndagens texter, även om julevangelier och bibelöversättningar bland annat... Det börjar kl 18 och ska hålla på till 19.30, men när vi slutade - lite sent - kändes det verkligen som väldigt kort tid.... Nu ser jag med spänning fram mot kommande träffar!!

Av Eva Hellberg - 1 februari 2012 09:16

Igår blev det lite sightseeing runt Linghem.....  


   eller

egentligen var det inte någon nöjestripp jag var ute på - Caroline börjar ett nytt jobb strax utanför Linghem den 27 februari och då måste hon ju bo någonstans..... Jag satte upp lappar med hennes telefonnumer utanför affären i Linghem och på en anslagstavla i Bankekind. Precis när jag kom hem igen ringer Caroline och berättar att hon ska titta på ett hus på lördag på gården där hon ska börja jobba.......Nåja är huset ok får man väl plocka ner lapparna på vägen hem. Skönt om det ordnar sig med bostad nu också!!


Annars har vi så smått börjat planera sommarens renovering av baadrum...... Anledningen är att det just nu är 25% rabatt på de skivor vi tänkt ha på väggarna - där finns det tusenlappar att tjäna.....Har man dessa skivor i stället för kakel på väggen slipper man både byta gips och sätta upp en fuktspärr. Väldigt smidigt med andra ord!! Det lutar åt att vi väljer detta mönster:  

Sedan blir det nog svart klinker på golvet. Så vill jag sänka taket och ha en stjärnhimmel med hjälp av fiberoptik. Jag har tänkt att det ska vara Orion  

Hoppas nu bara den ska ska bygga fixar det.....


Ikväll blir det besök i Stefansgården i Ljungsbro för träff med kyrkvärdar, textläsare med flera för att prata om den kommande söndagens texter och även fundera över förbönsämnen. Det ska bli spännande!


   

Ovido - Quiz & Flashcards